Pınar Hale Yüzbaşıoğlu
Yazar e-posta
haleyuzbasioglu@gmail.com
Toplumsal İyilik
- Faşizm olgusu, dünyanın önde gelen teorisyenlerinden biri olan Zeev Sternhell’e göre “Kötülüğün nedeni insan doğası değil, özgürlüğün olmadığı ve eşitsizliğin egemen olduğu bir toplumdur.” Şüphesiz ki bu teorinin filizlenmesinde Sternhell’in annesi ve ablasının nazilerce öldürülmesinin payı büyüktür.
Günümüzde toplumsal kötülüğün artması ve yine toplum tarafından aynı oranda normalleştirilmesi dil, din, ırk fark etmeksizin tüm insanlığı tehdit eden ve acil çözüme kavuşturulması gereken en önemli sorun değil midir?
Gelişmekte olan ülkelerde toplumun her tabakası için önde gelen yaşamı sürdürebilme kriteri bireyin beslenme ve barınma problemi olduğu sürece, aynı bireyin toplumsal kötülüğe karşı bilinçlenip örgütlü bir tepki oluşturabilmesi ne kadar mümkün olabilir?
Kendi vatanında artan işsizlik, barınma ve açlık sorunlarıyla boğuşurken yine kendi vatanında ikinci sınıf vatandaş konumuna düşürülmek ne acıdır ki Türk siyaset tarihine dönüp baktığımızda zaman içinde çok da farklılık göstermemiş hatta önlenemez bir hızla yükselişe geçmiştir.
Toplumsal eşitliğin sağlanmasını, yine topluma yön veren siyasetçilerin her seçim öncesi meydanlarda halka vadettiği “iyileştirme” sözü ile mümkün kılması bu kadar zor mudur? Elbette ki zaman içinde içi boşaltılan her kavram gibi toplumda genel kabul görmüş “iyiliğin” yeniden kazanılması da zaman içinde olacaktır.
Fârâbî’nin genel felsefesine göre: İçinde yaşadığımız evrende insan iradesiyle olmayan herhangi bir şeyde kötülük yoktur; her şey iyiliktir. İyilik de insanda tıpkı kötülük gibi imkân olarak vardır ve onun seçimiyle gerçekleşmektedir.
Seçimimizi bireysel anlamda bizi mutluluğa götürecek olan toplumsal iyilikten yana yapabilmemiz ümidiyle...